Sırt Ağrısı Nedir ?

Sırt Ağrısı Tedavisi ve Egzersizleri

Sırt bölgesinin nerede olduğuna baktığımız zaman boyun ile bel arasında kalan bir alanda olduğunu görmekteyiz. Bu bölgedeki ağrılar basit bir şekilde kas tutulması, kas gerginliği, duruş bozukluğu ve aşırı yorgunluk gibi durumlar sonrası ortaya çıkabileceği gibi bazı akciğer, kalp, karaciğer, safra kesesi ve böbrek problemleri gibi komplike durumlarda da ortaya çıkabilmektedir. Bu nedenlere ek olarak bel ve boyundaki fıtıklar (herniasyon) sırt bölgesini etkileyebilmektedir.

Sırt ağrısı her 4 kişiden birinde görülebilmektedir ve aslında her insan hayatında bir kez de olsa sırt ağrısı, boyun ağrısı veya bel ağrısı yaşamıştır. Genel olarak sırt ağrıları kişinin iş verimliliğinin azalmasına, hayat kalitesinin düşmesine ve kimi zaman stres seviyesini arttırıp konsantrasyonunun bozulmasına kadar birçok duruma sebebiyet verebilir. Eğer bahsettiğimiz gibi hayat kalitesini etkileyecek seviyede bir ağrı yaşıyorsanız doktor kontrolünden sonra fizik tedavi seanslarına başlayabilirsiniz.

Sırt Ağrısı Neden Olur ?

Sırt ağrısı bahsettiğimiz gibi birçok sebepten meydana gelebilmektedir. Klinik anlamada en çok gördüğümüz neden postür bozukluğuna bağlı olarak gelişen kas spazmı neticesinde halk dilinde kulunç oluşumunu görmekteyiz. Kulunç dediğimiz şey aslında kas-fasya bileşkesindeki olması gerekenden fazla fibroblastik aktivite olmasıdır, bu duruma kimi zaman yapışıklık denmesinin nedeni kas-fasya bileşkesinin çevresindeki yumuşak dokuya yapışmasıdır. Bu kas-fasya bileşkesindeki yapısal bozukluk kronik hale gelmeye başladığında yani uzun süreli devam ettiğinde yakın çevresindeki dokularında yapısını bozarak daha yaygın bir ağrı şeklinde devam edebilmektedir.

Bu duruma neden olan postür bozukluğuna da halk arasında kamburluk denilmektedir, terminolojik olarak ise hiperkifotik bir postür olarak adlandırıyoruz. Bu hiperkifotik postürün oluşmasının en sık nedeni ise uzun süre yanlış duruş pozisyonunda oturarak çalışmaktır. Bu yüzden sırt ağrılarının en sık nedeni hareketten yoksun, egzersizden yoksun bir hayat yaşamaktır. Bu egzersizden veya hareketten yoksun yaşam biçimi aynı zamanda stres seviyelerini yükseltecektir bu stres seviyelerinin artması yalnızca sırt değil vücudun herhangi bir yerinde de ağrı başlatabilmektedir.

Sırt Ağrısı Nasıl Geçer ?

Sırt ağrılarında ilk adım detaylı bir değerlendirme olmalıdır. Ayırıcı tanı konulduktan sonra herhangi bir tümör, kronik akciğer rahatsızlığı ya da iç organlarla ilgili ek bir rahatsızlığı bulunmayan bireylere fizik tedavi önerilmektedir. Literatüre baktığımız zaman iyi uygulanmış bir fizik tedavinin, sırt ağrılarını %76 oranında azalttığı görülmüştür.

Fizyoterapi ve rehabilitasyonun parametrelerine baktığımız zaman öncelikle sırt bölgesinde lokalize olmuş kas-fasya bileşkesindeki yapışıklıkların ortadan kaldırılması ve uygun kollojen dizilimine teşvik edilmesi gerekmektedir. Manuel terapi teknikleriyle bu yapışıklıklar veya kulunçlar ortadan kaldırılıp sırt bölgesindeki yumuşak dokunun iyileşmesi sağlanmaktadır. Manuel terapi tekniklerine bakarsak; medikal masaj, derin doku masajı, MET protokolü, yüzeyel masaj, graston teknikleri hafif mobilizasyonlar ve manupilasyon teknikleri kullanılmaktadır.

Sırt bölgesinin bu tekniklerle iyileşmesi sağlanırken eş zamanlı olarak sırt ağrısı yaşayan bireyin terapötik egzersiz yapması gerekmektedir. Yine ilgili değerlendirmeden sonra kişinin postürüne, yaşına, spor geçmişine ve cinsiyetine göre kişiye özel uygun bir rehabilitatif egzersiz programı yapılmaktadır. Özellikle sırt ağrısı yaşayan bireylerde kifotik postür gördüğümüz için bu postüre yönelik sırt kaslarına odaklanan egzersizler reçete edilmektedir.

Sırt Ağrısından Korunma Yöntemleri Nelerdir ?

Sırt ağrısı yaşamış ve bu ağrıları yenmiş biri olabilirsiniz ya da sırt ağrısı ara ara yaşayıp bu ağrıların artmasından endişe duyuyor olabilirsiniz, işte tam bu noktada koruyucu rehabilitasyon protokolleri devreye giriyor. Koruyucu rehabilitasyonun içerisinde günlük hayatın düzenlenmesi büyük bir önem taşımaktadır. Sırt ağrısına yakalanmamak için yapılacak en önemli noktalardan birincisi oturma postürünü ve çalışma alanını en uygun şekilde modifiye etmektir. İkinci nokta ise günde yarım saat olsa bile egzersize vakit ayırmaktır, egzersize vakit ayırmak hem duruşunuzu düzeltecek hem de orta sırt ve üst sırt ağrılarının en büyük sebeplerinden biri olan stres seviyelerini azaltacaktır. Böylelikle geçmeyen sırt ağrılarının tamamen ortadan kalktığını görebilirsiniz.

Yol Tarifi Almak için Tıklayın