Sporcularda Bel Ağrıları

Bel ağrısı, toplumda sık görülen şikayetlerden biridir. Sporcuların bel bölgesi, normal fonksiyonun dışında aşırı yüklenmelere ve hareket açıklığı sınırlarının zorlanmasına maruz kalmaktadır.

Bel ağrısı, atletik popülasyonda yaygındır. Bel ağrısı prevalansı farklı spor dallarında oldukça değişkendir ancak aktiviteden kaçınmanın ortak bir nedeni olarak bildirilmektedir. Her çoğu olimpik sporcu yaşamları boyunca bel ağrısı yaşar.

Sporcularda bel ağrısıyla ilişkili birkaç risk tanımlanmıştır. Lomber esnekliğin normalden fazla olmasının bel ağrısını arttırdığına ilişkin görüşler vardır. Bununla birlikte hamstring esnekliği ile bel yaralanmaları ve ağrı arasında ilişki saptanmıştır.

Bunlara ek olarak önceden geçirilmiş bel yaralanmaları, daha sonraki dönemde bel ağrısı şikayetini arttırmaktadır.  Sporcularda bel ağrısı riskini arttıran bir diğer faktör spor malzemeleridir. Uygun olmayan koşu ayakkabıları, bisikletçilerde hiperekstansiyon pozisyonu bel ağrısı için risk faktörleridir.

Yüksek antrenman hacmi, yük artış periyotları ve uzun süreli maruziyet bel ağrısı riskini artırır.

Sporcularda görülen bel ağrıları tekrarlayan mikro travmalar, akut makro-travma veya kombinasyonları şeklinde oluşabilir.

Erişkin sporcularda meydana gelen bel ağrılarının en sık nedeni, kaslarda ve bağlarda meydana gelen gerilme (strain) ve burkulmadır (sprain).

Adolesan yaştaki sporcularda bel ağrısının nedenleri arasında, genellikle lomber bölgeye ait patolojiler, sıklıkla da spondilolizis bulunmaktadır. Erişkin dönemde daha sık görülen disk hastalıklarında, medikal ve fizik tedavi uygulamalarının kombine kullanımı ile başarılı sonuçlar elde edilebilir.

Lomber bölgedeki vertebraların bulunduğu alan (bel bölgesi), yarı hareketli sırt bölgesi ile hareketsiz sakral bölge arasında kalan tam hareketli bölgedir. Bu nedenle bel en çok yük taşıyan ve gövde hareketlerinde devreye giren bölgedir. Buna bağlı olarak yaralanmaların, dejeneratif değişikliklerin ve ağrıların en sık görüldüğü alan beldir. Omurganın bel bölgesine düşen yük daha fazla olduğu için lomber vertebraların boyutları daha büyüktür.

Sporcularda bel ağrılarına yol açan risk faktörleri arasında,

• Anormal sırt eğriliği,
  • Kemik deformiteleri,
  • hipermobilite,
  • Kas güçsüzlüğü,
  • Vücut yağ oranında fazlalık (ağırlık fazlalığı)
  • Fazla antrenman yaşı,
  • Yetersiz kondüsyon
  • Uygun olmayan spor malzemesi,
  • Teknik yetersizlik
  • Tekrarlanan hareketler
  • Yanlış antrenman yer almaktadır.

Yol Tarifi Almak İçin Tıklayın